joomla
free templates joomla

Дар Берлин мулоқоти Президентҳои Олмон ва давлатҳои Осиёи Марказӣ баргузор мегардад

   Муаллиф: Воҳидова Санавбар
  Тибқи иттилои сомонаи расмии Президенти Олмон Президенти Ҷумҳурии Федеративии Олмон Франк-Валтер Штайнмайер дар Берлин бо сарони давлатҳои Осиёи Марказӣ мулоқот хоҳад кард. Гуфта мешавад, ки президентҳои кишварҳои Осиёи Марказӣ рӯзи 29 сентябр соли 2023 ба пойтахти Олмон ташриф меоранд. Мулоқоти Штайнмайер бо Президенти Туркманистон Сердар Бердимуҳаммадов, Қазоқистон Қосим Жомарт Токаев, Ҷумҳурии Қирғизистон Садир Ҷапаров, Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон ва Ӯзбекистон Шавкат Мирзиеев баргузор мегардад. Франк-Вальтер Штайнмайер омодагии Олмонро барои таҳкими ҳамкорӣ бо кишварҳои Осиёи Марказӣ изҳор доштааст.
Тибқи маълумот, мулоқоти сарони давлатҳо ва маросими аксбардорӣ дар Қасри Белвю, қароргоҳи Президенти Олмон, дар Берлин баргузор мешавад. Хабари мулоқоти ба нақша гирифташудаи Президентҳо дар Олмон таваҷҷуҳ ва аҳамияти афзояндаи робитаҳои дипломатӣ ва ҳамкорӣ байни ин минтақа шаҳодат медиҳад. Чунин чорабинӣ дар сатҳи олӣ бо роҳбарони кишварҳо имкон медиҳад, ки масъоили гуногунҷанба, аз қабили сиёсат, иқтисод, амният ва мубодилаи фарҳангиро баррасӣ намоянд.
Бояд қайд кард, ки кишварҳои Осиёи Марказӣ дар минтақа бо захираҳои бой ва мавқеи геополитикӣ нақши муҳим доранд. Олмон яке аз давлатҳои тариққиёфтаи Аврупо мебошад ва ба рушди ҳамкории давлатҳои Осиёи Марказӣ бо Олмон чунин мулоқотҳо муҳиманд. Қазоқистон, Узбекистон, Қирғизистон, Тоҷикистон ва Туркманистон дар минтақа бо захираҳои ғанӣ ва мавқеи геополитикӣ зери таваҷҷуҳи давлатҳои тариққиёфта қарор доранд. Чунин таваҷҷуҳ ба давлатҳои ОМ имконият медиҳад, ки манфиатҳои миллии худ ва иқтидори кишварҳои худро ба чунин воситаҳо истифода ва амалӣ намоянд.
Олмон дорои иқтидори рушди соҳаҳои стратегии миллии давлатҳои ОМ-ро дорост. Олмон яке аз абарқудратарин дар Аврупо ва дар саросари ҷаҳон аст, ки чунин иқтидорро доро мебошад:
1. Иқтисоди қавӣ: Олмон дорои иқтисодиёти бузург буда, дар бахшҳои қавии саноатӣ, аз қабили кимиё, мошинсозӣ ва ғайра мебошад. Ин Олмонро ба яке аз бузургтарин содиркунандагони ҷаҳон табдил додааст.
2. Тадқиқот ва инноватсия: Олмон бо институтҳои тадқиқотӣ ва дастгирии қавии инноватсия рушдёбанда буда, дар ҷаҳон машҳур аст. Рушди инноватсия ба кишвари мазкур имконият медиҳад, ки дар соҳаҳои технологияҳои иттилоотӣ, биотехнология, энергетика ва ғайра дар ҷойҳои пешқадам боқӣ монад.
3. Касбият ва қувваи корӣ: Олмон бо сифати таҳсилоти касбӣ ва омодагии коргаронаш машҳур аст. Чунин самт барои сармоягузорон ва соҳибкорони хориҷӣ ҷои муҳим мебошад.
4. Инфрасохтор: Олмон дорои инфрасохтори пешрафтаи нақлиётӣ ва коммуникатсионӣ мебошад. Ба кишвар мазкур имкон медиҳад, ки ба осонӣ дар саросари кишвар ва ба бозорҳои байналмилалӣ барояд.
5. Маориф ва илм: Олмон дорои яке аз беҳтарин системаҳои таълимӣ дар ҷаҳон аст. Шумораи зиёди Донишгоҳҳо ва институтҳои тадқиқотии бонуфуз мебошад. Олимони ҷавон ва донишҷӯёнро аз тамоми ҷаҳон ҷалб мекунад, ки ин ба навоварӣ ва пешрафт дар соҳаҳои гуногун мусоидат мекунад.
Хулоса. Муколамаи байни Олмон ва давлатҳои Осиёи Марказӣ метавонад ба рушди иқтисодиёт, фарҳанг, маориф ва амният мусоидат намояд. Дар баробари он иқтидори Олмон метавонад самтаҳои ҳамкориҳои минбаъдаро бароҳ монад.
Мавриди зикр аст, ки чунин мулоқоти Президентҳо нишондиҳандаи таҳким ва аҳамияти муносибатҳои байни Олмон ва кишварҳои Осиёи Марказӣ мебошад. Аз ин рӯ, дар оянда муколамаи метавонад барои рушд дар соҳаҳои гуногун дурнамо ва иқтидори зеринро барои дурнамои ҳамкориҳо пешниҳод менамоем:
Ҳамкории иқтисодӣ: Осиёи Марказӣ дорои захираҳои ғании табиӣ, аз қабили газ, нафт, уран, тилло ва ғайра мебошад. Олмон, дар навбати худ, иқтисоди қавӣ ва таҷрибаи технологияи навин дорад. Ҳамкорӣ дар соҳаи сармоягузорӣ, савдо ва ҳамкории техникӣ байни Олмон ва Осиёи Марказӣ метавонад барои ҳарду ҷониб судманд бошад.
Маориф ва илм: Олмон яке аз беҳтарин системаҳои маориф дар ҷаҳон аст ва бо сатҳи баланди таҳқиқоти илмӣ машҳур мебод. Ҳамкорӣ бо донишгоҳҳо ва институтҳои илмии Осиёи Марказӣ метавонад ба рушди таҳсилоти олӣ ва иқтидори илмӣ дар ин минтақа мусоидат кунад.
Ҳамкории энергетикӣ: Осиёи Марказӣ дар соҳаи энергетика мавқеи стратегӣ дорад, зеро он як минтақаи транзитӣ барои як қатор лоиҳаҳои энергетикӣ мебошад. Олмон метавонад иштироки худро дар таҳия ва навсозии инфрасохтори энергетикӣ дар минтақа васеъ кунад, ки ба субот ва рушди он дар ин соҳа мусоидат мекунад.
Ҳамкории амниятӣ: Осиёи Марказӣ аз сабаби мавқеи ҷуғрофии худ минтақаи афзалиятнок барои таъмини амнияти ҷаҳонӣ мебошад. Олмон метавонад дар ҳамкорӣ дар мубориза бо терроризм, қочоқи маводи мухаддир ва дигар таҳдидҳо дар минтақа иштирок кунад.
Мубодилаи фарҳангӣ: Олмон ва Осиёи Марказӣ таърихи бой ва мероси фарҳангӣ доранд. Мубодилаи барномаҳои фарҳангӣ, намоишгоҳҳо ва дигар чорабиниҳо метавонад робитаҳои байни ин минтақаҳоро мустаҳкам кунад ва ба фаҳмиш ва ҳамкории тарафайн мусоидат кунад.
 
 
 
 
 
 

ОҚИБАТИ НОДИДАНИҲО ДАР МАСИРИ ОЯНДАИ ЗАМИН ВА ҚОБИЛИЯТИ САЙЁРА БА ЗИСТИ ИНСОН

 
Тарҷима
Тағйирёбии глобалии иқлим, оташфишонии супервулқон, бархӯрди метеоритҳо ё ҷанги ҳастаӣ ҳоли ҳозир ба унвони сенарияҳои анҷоми ҷаҳон чун далоил истифода мешаванд. Замин бешубҳа минбаъд низ боқӣ мемонад, аммо ба ҷои зисти ғайриоддӣ табдил меёбад. Аллакай ҳоло, пеш аз он ки хеле дер шавад, олимон дар саросари ҷаҳон ҷойеро меҷӯянд, ки инсоният худро аз хатари эҳтимолӣ наҷот диҳад. Дар ҳоле ки баъзеҳо нозукиҳои терраформизатсияи Миррих ё сохтани манзилҳои зеризаминиро дар Моҳ муҳокима мекунанд, дигарон бошанд, боз ҳам дуртар ҷустуҷӯ мекунанд. Экзосайёраҳо ё сайёраҳои берун аз офтоб, ки сайёраҳо дар дигар системаҳои ситораҳо ба таври илмӣ номида мешаванд, метавонанд ба чунин паноҳгоҳ табдил ёбанд. Танҳо фаҳмидани он ки чӣ тавр ба онҳо расидан мумкин аст.
Башар хеле пештар фаҳмид, ки Замин камназир нест. Ҳатто файласуфи Юнони қадим Эпикур дар номааш ба шогирдаш Ҳеродот навишта буд, ки «ҷаҳонҳо [аз рӯйи шумора] беканоранд, ҳам ба ин [ҷаҳони мо] монанданд ва ҳам ба ҳам монанд нестанд». Ва ин, дар омади сухан, навбати асрҳои IV-III пеш аз солшумории мелодӣ аст. Баъдтар мутафаккирони дигар низ ҳамин гуна фикру мулоҳизаҳоро баён карданд, вале исботи онҳо имконнопазир буд, чунки ҳануз телескоп, ки исботи ин гуна афкор аст, ихтироъ карда нашудааст.
Олимон ба ҷустуҷӯи экзосайёраҳо танҳо дар асри XIX оғоз карданд. Он вақт онҳо аллакай медонистанд, ки ҷисмҳои осмонӣ ба ҳамдигар чӣ гуна таъсир мерасонанд. Нуҷумшиносон умедвор буданд, ки онҳо метавонанд ба воситаи телескопҳо дар ҳаракати ситораҳо дар осмон "аҷобат"-ро бубинанд.
Мо воқеан дар кашфи ин муваффақ шудем. Аммо экзо-сайёраҳо бо он коре надоштанд — ба траекторияи ҳаракат ситораҳои ҳамсафари хеле хира, ки ба чашми оддӣ ноаён буданд, таъсир расонданд. Онҳоро баъдтар карликҳои сафед номиданд. Дар хусуси сайёраҳо бошад, таъсири онҳо ба ҳаракати ситораҳо чунон заиф буд, ки онро дар телескопҳои он замон пай бурдан мумкин набуд.
Агар дар наздикии ситора сайёра мавҷуд бошад, ҳарду ҷисми осмонӣ дар атрофи маркази умумии масса давр мезананд. Чӣ қадаре ки сайёра бузургтар бошад, он ба ситора ҳамон қадар сахттар таъсир мерасонад. Ба назари як мушохидаи беруна чунин менамояд, ки ситора аз он тараф ба тарафи дигар каме меларзад ва на дар болои осмон рост, балки ба мавҷ барин парвоз мекунад. Мушоҳидаи ҳаракати ситораҳо дар болои осмон асоси усули астрометрии ҷустуҷӯи экзо-сайёраро ташкил додаанд.
Он чизеро, ки олимони асри XIX ба даст оварда натавонистанд, ҳамкорони онҳо дар асри XX кӯшиш карданд илман исбот бинмоянд. Машҳуртарин астроном Питер ван де Камп аст. Ӯ як қисми муҳими фаъолияти илмии худро ба омӯзиши ситораи Барнард, як бини сурх дар бурҷи Офиучус, ки ҳамагӣ 5,96 соли рӯшноӣ аз Замин воқеъ аст, бахшидааст. Мунаҷҷим чунин хулоса баровард, ки ин ситораи массааш кам, ки аз Офтоб тақрибан 6-7 маротиба сабуктар аст, дар зери таъсири ҷисмҳои дигари осмонӣ траекторияи худро ба таври назаррас тағйир медиҳад. Дар охири солҳои 60-ум, олим эълон кард, ки ӯ воқеан аввал як сайёра ва сипас, дуюмро кашф кардааст. Мувофиқи ҳисобҳои ӯ, ин гигантҳои газе буданд, ки массаашон 0,7 ва 0,5 массаи Юпитер буд.
Мутаассифона, ван де Камп хато кард - сайёраҳое, ки ӯ "ёфтааст" вуҷуд надоранд. Ҷойивазкунии ситораҳо, ки астроном бо ҳузури бузургҷуссаҳои газ алоқаманд аст, дар натиҷаи хатогиҳо дар кори телескоп ба амал омадааст. Дастгоҳ ҳар дафъае, ки барои нигоҳдорӣ ва навсозӣ фиристода шуда буд, хатогиҳои тасвирӣ содир мекард.
Дар охири соли 2018 як гурӯҳи байналмилалии олимон аз кашфиёти нав хабар доданд. Дуруст аст, ки на аз бузургҷуссаи газ, ки ван де Камп дар бораи он хабар додааст, балки сайёрае буд, ки ба Замин монанд аст, ки вазни он тақрибан ба 3,2 баробар аст. Бо вуҷуди ин, сарнавишти ин кашфиёт ғайричашмдошт шуд - танҳо пас аз се сол ҳаққонияти онро як гурӯҳи дигари илмӣ рад карданд. Пас, оё ситораи Барнард сайёраҳо дорад ё не, то ҳол суоли нигаронкунанда аст.
Дар охири солҳои 80-ум тақрибан касе аз коршиносон шубҳа надошт, ки экзосайёраҳо дар наздикии кашф кардан қарор доранд. Якчанд гурӯҳҳои илмии саросари ҷаҳон онҳоро бо истифода аз пешрафтатарин спектрометрҳои оптикӣ дар он вақт ҷустуҷӯ мекарданд. Вале бахт ба онҳое, ки ҳатто сайёраро ҷустуҷӯ намекарданд, табассум кард.
Дар соли 1991 олими лаҳистонӣ Александр Волшчан пай бурд, ки ситораи нейтронӣ, ки ӯ мушоҳида кардааст, радиопулсари PSR 1257+12 «нафас мегирад»: басомади импулсҳои вай дар мавҷҳо тағйир меёбад. Ин маънои онро дошт, ки ба он як ҷисми осмонии дигар таъсир расонидааст. Бозёфтро ҳамтои Волшчан Дейл Фрейл тасдиқ кард.
Илм то ҳол намедонад, ки чӣ тавр ва аз чӣ хотир ситораҳо ҳаракат мекунанд. То имрӯз экзосайёраҳо танҳо дар наздикии шаш пулсар кашф шудаанд, ҳарчанд беш аз ду ҳазори онҳо маълум аст. Дар ҳоле, ки тамоми ҷаҳони илмӣ дар бораи чӣ гуна пайдо шудани сайёраҳои кашфкардаи Волшчан ва Фрейл дарак медод, астрономҳои гурӯҳҳои илмии Калифорния ва Женева таваҷҷуҳи худро ба ситораи 51 Pegasi - асбобҳо ларзишҳои хатро дар спектри он бо муддати 4,23 рӯз сабт карданд.
Тағйирот дар спектри 51 Pegasi он қадар назаррас буданд, ки онҳоро танҳо як сайёраи азим ба вуҷуд оварда метавонад, ки илова бар ин, бояд ба ситора хеле наздик бошад. Ин хилофи он чизест, ки астрономҳо дар системаи Офтоб дидаанд: сайёраҳои хурду сабук ба ситора наздик ва сайёраҳои азим дар масофаи хеле зиёд аз он.
Гурӯҳи Калифорния бо роҳбарии Ҷеффри Марси қарор кард, ки як навъ хато дар андозагирӣ ворид шудааст ва натиҷаҳоро нашр накардааст. Аммо астрономҳои швейтсарӣ Мишел Майор ва Дидъе Кело соли 1995 эълон карданд, ки онҳо сайёраи 51 Pegasi b - аввалин дар атрофи ситораи монанд ба Офтобро кашф карданд. Он тақрибан нисфи вазни Юпитер аст ва танҳо 0,0527 воҳиди астрономӣ аз ситора дур аст. Дар соли 2015 Кумитаи Байналмилалии астрономӣ ба сайёра номи Димидийро дод ва пас аз чаҳор сол, Кумитаи Нобел хидматҳои Майор ва Келоро эътироф карда, ба онҳо ҷоизаи физикаро тақдим намуд.
Гуногунии биолужӣ, ё чунон ки олимон мегӯянд, "боғи ҳайвоноти" экзосайёраҳо аҷиб аст. Дар ин ҷо карликҳои газӣ ва бузургзамин мавҷуданд.
Антон Заритовский

РАИСИ НАВИ ШУРОИ БАЙНИДАВЛАТИИ ИДМ ДАР СОЛИ 2024

 
Ҷаласаи байнидавлатии кишварҳои шомил ба ИДМ оид ба омӯзиши кайҳон раиси нави худро дар соли 2024 интихоб кард.
Барои мо, тоҷикистониҳо хушҳолист, ки президенти Академияи миллии илмҳои Тоҷикистон, академик Фарҳод Раҳимӣ бинобар хабари ин ҷаласа Раиси Шӯрои байнидавлатии давлатҳои шомил ба ИДМ оид ба кайҳон дар соли 2024 интихоб гардид. Дар ин маврид бо пешниҳоди Мыскин, ки иштироккунандаи ҷаласа буд, Фарҳод Раҳимӣ ба ҳайси Раиси ниҳоди мутазаккир дар соли 2024 интихоб шуд.
Ҷоиз медонам тазаккур диҳам, ки дар ҷаласаи чаҳоруми Шӯрои байнидавлатии кишварҳои шомил ба ИДМ оид ба кайҳон коршиносон аз Федератсияи Россия, Ҷумҳуриҳои Белорус, Арманистон, Қазоқистон, Тоҷикистон, Ӯзбекистон ва ғайра ширкат доштанд. Алҳол ҷаласа кори хешро ба итмом расонд.
Бояд гуфт, ки дар ҷаласа як қатор ҳуҷҷатҳо ба имзо расиданд, аз ҷумла, ҷиҳати Муттаҳид сохтани захираҳои зеҳнӣ, илмӣ ва истеҳсолии кишварҳои шомил ба ИДМ оид ба кайҳон...

Мактуби иттилоотӣ Институти фалсафа,

 сиёсатшиносӣ ва ҳуқуқи ба номи А. Баҳоваддинови Академияи миллии илмҳои Тоҷикистон ба маълумоти Шумо мерасонад, ки 6-октябри соли 2023 дар шаҳри Душанбе конференсияи илмӣ-назариявии ҷумҳуриявиро дар мавзӯи «Мавқеъи Ҷумҳурии Тоҷикистон дар муқовимат бо экстремизми динӣ ва терроризми байналмилалӣ» баргузор менамояд. Дар конференсия мавзȳҳои зерин баррасӣ хоҳанд шуд:
Масоили мубориза бо экстремизми динӣ ва терроризми байналмилалӣ дар паёмҳо ва суханрониҳои Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон;
Таҳдидҳо ва хатарҳои муосир ба амнияти Ҷумҳурии Тоҷикистон ва Осиёи Марказӣ;
   Иштироки Ҷумҳурии Тоҷикистон дар муқовимат ба таҳдидҳои терроризми байналмилалӣ, ифротгароии динӣ ва қочоқи маводи мухаддир дар доираи Созишномаи ҳамкории Шанхай (СҲШ);
   Фаъолияти Ҷумҳурии Тоҷикистон дар самти таъмини сулҳ, амният ва суботи минтақа дар доираи Созмони Аҳдномаи амнияти дастаҷамъӣ (СААД);
Нақши Маркази зидди террористии Иттиҳоди Давлатҳои Мустақил (МЗТ ИДМ) дар мубориза бо таҳдидҳо ва хатарҳои муосир ва саҳми Тоҷикистон дар он;
Низоъҳои динӣ - сиёсии замони муосир ва таъсири онҳо ба амнияти миллии Ҷумҳурии Тоҷикистон
Афѓонистон - манбаъи таҳдидҳо ва хатарҳо ба амнияти минтақаи Осиёи Марказӣ.
Дар кори конференсия иштироки олимон, коршиносон, намояндагони вазорату идораҳои давлатӣ, ташкилотҳои ҷамъиятӣ ва коршиносони мустақил дар назар дошта шудааст.
Кумитаи тадорукот қаблан барои иштирок ва суханронӣ аз рȳйи яке аз мавзȳҳои пешниҳодшуда ба Шумо изҳори сипос менамояд.
Забони кории конференсия: тоҷикӣ, русӣ ва англисӣ.
Ҷойи баргузрии конференция: толори маҷлисҳои АМИТ.
Оѓози кори конференция: 9 - 00
Маводи конфренсия дар шакли маҷмӯаи илмӣ чоп хоҳад шуд.
Риояи меъёрҳои навиштани мақолаи илмӣ ҳатмист. Ҳаҷми мақола набояд аз 8 саҳифа (форматӣ А4) зиёд бошад. Шрифти мақола Тimes New Roman TJ, андозаи ҳуруф-14, фосилаи байни сатрҳо 1,5.
Мўҳлати қабули мақолаҳо: то 01- октябри соли 2023.
Нишона барои ирсоли мақолаҳо: Шуъбаи масоили сиёсии муносибатҳои байналмилалии ИФСҲ ба номи А. Баҳоваддинов, ш. Душанбе, х. Рӯдакӣ 33.
Телефонҳо барои иртибот: 935 14 33 14, 918 68 40 60
Почтаи электронӣ: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

22-сентябр таҷлили “Рӯзи Рӯдакӣ”-ст

, ки бар ҳамаи дилбохтагони шеъру адаби башарият хуҷаста бод, зеро шеър ҳунарест, ки бо вуҷуди ба забони модарӣ офарида шуданаш, моли тамоми башарият аст, ҳарчанд башарият бо садҳо забон суҳбат мекунад, аммо шеър, ки бо забони дил эҷод мешавад, бо ҳар роҳу восита – тарҷумаву тафсиру омӯхтани забон ба дилҳои ҷаҳониён роҳ меёбад. Шеъри Устод Рӯдакӣ дар давоми бештар аз ҳазор сол (имсол 1165-солагии мавлудаш аст) ҳамин гуна зиндагӣ кардааст, ки ба ҳамаи ворисон ва дилбастагони ин шеъри оламшумул боиси ифтихор аст.

Ҳоло мехоҳам ба ин муносибат яке аз тақризҳои худро оид ба як нашри осори Рӯдакӣ, ки баъзе масъалаҳои зиндагиву эҷодиёти ӯро дар бар гирифта, қариб чиҳил сол пеш аз навишта шуда бошад ҳам, чанд нуктаи он то ҳоло муҳимм боқӣ мемонад, дар ин ҷо нашр намоям. Пеш аз он хотираеро аз чопи аввали он, ки дар ҳафтавори “Адабиёт ва санъат” воқеъ шуда буд, ба ёд меорам, ки барои дарки амиқтари ҷойгоҳи шеъри Рӯдакӣ дар зиндагии имрӯзаи мо далел шуда метавонад. Моҳи январи соли 1985, вақте ки ин мақола нашр шуд, банда сардабири ҳафтавор будам ва телефони ман дар давоми як ҳафтаи пас аз нашр пайдарҳам занг мезаду хонандагон фикру ақида ва сипоси худро баён мекарданд, ки маро тамом ба ҳайрат гузошта буд, зеро то имрӯз ҳам ҳеҷ як аз навиштаи ман ба ин дараҷа ҳамовозии бешуморе пайдо накардааст. Ин далели он аст, ки шеъри устод Рӯдакӣ то чӣ андоза амиқ дар дили халқ реша давондааст, ки сухан дар бораи ӯ ҳазорону ҳазоронро ба таҳрик меоварад.

Дар зер он мақола дар шакли мухтасар ба дӯстон пешниҳод мешавад, онҳое, ки ба шакли пурраи он таваҷҷуҳ пайдо мекунанд, онро дар сайти банда, дар “Маҷмӯаи осор”- и 7 ҷилда, дар ҷ.4 хонда метавонанд.

«БӮИ ҶӮИ МӮЛИЁН» Ё

«БОДИ ҶӮИ МӮЛИЁН»?

Шоири ҳасуд Абӯзироа дар мазаммати устод Рӯдакӣ чӣ гуфтааст?

Устод Рӯдакӣ кӯри модарзод буд ва ё дар натиҷаи ихтилофҳои дарборӣ ҷабран кӯр карда шуд? Қатраборон чист? Гиёҳ ё қатраборон ?. «Бӯи ҷӯи Мӯлиён…» ё «Боди ҷӯи Мӯлиён…» ? Дар ин бора худи устод Рӯдакӣ ва Хоҷа Ҳофизи Шерозӣ чӣ гуфтаанд?

Ҳазор сол... Дар абадияти устод Рӯдакӣ ҷои шубҳа нест. ...Аммо дар замони устод Рӯдакӣ ҳам касоне буданд, ки ё аз ҳасад, ё аз нофаҳмӣ ба қадри пояи баланди шеъри ӯ нарасидаанд. Яке аз ин гуна мисолҳо то замони мо ҳам расидааст, ки шеъри шоири ҳамзамон, Абӯзироа, дар мазаммати устод Рӯдакӣ мебошад. Ӯ навишта буд:

Агар ба давлат бо Рӯдакӣ на ҳамсонам,

Аҷаб макун, сухан аз Рӯдакӣ на кам донам.

Агар ба кӯрии чашм ӯ биёфт гетиро,

Зи баҳри гетӣ ман кӯр буд натвонам.

Ҳазор як з-он, к-ӯ ёфт аз атои мулук,

Ба ман диҳӣ, сухан ояд ҳазор чандонам.

Дар масъалаи кӯри модарзод ва ё дар натиҷаи ихтилофҳои дарборӣ минбаъд кӯр карда шудани устод Рӯдакӣ мубоҳисаи дуру дароз ҳаст... ...Аммо, дар айни ҳол, ба назари ман, аз ин шеъри Абӯзироа, ки ҳамзамони устод Рӯдакӣ ва аз ҳоли вай огоҳ будааст, маъхази қадимтаре нест... Аммо ҳамаи онҳое, ки ин шеъри Абӯзироаро барои тасдиқи кӯри модарзод будани Рӯдакӣ овардаанд, аз маънои мисраи чаҳоруми шеър сарфи назар ва ё онро нодурст маънидод кардаанд. Абӯзироа дар байти дуюми ин шеър гуфтааст:

Агар ба кӯрии чашм ӯ биёфт гетиро,

Зи баҳри гетӣ ман кӯр буд натвонам.

Шоири ҳасуд, агар дар мисраи аввали ин байт гетиро ба ду маъно истифода карда, ҳам ба олами маънавӣ ва ҳам ба молу сарват расидани устод Рӯдакиро таъкид карда бошад, дар мисраи дуюм барои он мазаммат мекунад, ки ӯ гӯё барои гетӣ, яъне молу сарват аз чашм ҷудо шудааст. Ин таъна ба он далолат мекунад, ки устод Рӯдакӣ дар натиҷаи ихтилофҳои дарборӣ ҷабран кӯр карда шуда, ҳаргиз кӯри модарзод набудааст, зеро кӯри модарзодро таъна намезананд...

Ин мақола-тақриз пас аз чопи нави ашъори устод Рӯдакӣ, ки дар нашриёти «Ирфон» (соли 1984) бо номи «1000 мисраи Рӯдакӣ» бо саъйи Расул Ҳодизода ва Ансор Афсаҳов ба табъ расид, ба қалам омад ва мақсадаш баён кардани чанд нуктаест, ки баъди мутолиаи он пайдо шуд.

Ҳар нашри осори устод Рӯдакӣ барои мо ҳодисаи фараҳбахш аст, зеро он, аз як ҷиҳат, ташнагони шеъри устодро шодоб кунад, аз ҷиҳати дигар, мекӯшад нуқсҳоеро, ки дар нашрҳои пешина буданд, бартараф созад ва барои дуруст, комил ва нусхаи асл шудани ашъори Рӯдакӣ хидмат кунад. «1000 мисраи Рӯдакӣ» ҳам ба ҳамин мақсад ба ду забон: ба тоҷикӣ ва ба русӣ бо тарҷумаҳои нав таҳия шудааст...

...Маро, ки матншинос, тадқиқотчии осори Рӯдакӣ ва ё адабиёти классик нестам, чӣ водор месозад, ки дар бораи матни ин маҷмӯа изҳори ақида кунам? Пеш аз ҳама худи осори устод Рӯдакӣ. Бисёр халқҳо имрӯз мероси ҳазорсолаи худро (агар дошта бошанд) бе тарҷума, тафсир ва ё луғатҳои махсус ба осонӣ хонда ва ё хуб фаҳмида наметавонанд... Аммо забони тоҷикии имрӯза аз забони тоҷикии асри X дар шеър қариб тафовут надорад ва ин ҳаргиз аломати аз инкишоф мондани забон набуда, далели пештар ба камолот расиданаш мебошад, ки тараққии он минбаъд дар сайқал хӯрдани услуб ва афзудани захираи луғаташ давом мекунад.

Ба ин ҷиҳат, шеъри устод Рӯдакӣ дар давоми ҳазор сол дар маърази забон ва адабиёти тоҷику форс буда, то имрӯз дар ҷараёни шеър зиндагӣ ва таъсири фаъолона дорад. Яке аз сабабҳое, ки маро дар бораи китоби тозаи устод Рӯдакӣ ба сухан гуфтан водор мекунад, ҳамин ҳастии фаъолонаи шеъри ӯ дар ҷараёни адабӣ ва асари он ба шеъри замон аст.

Дар асл, барои ман ибтидои қариб аксари ҷараёнҳои асосии шеъри тоҷику форс, дар давоми ҳазор соли мавҷудияташ, аз осори устод Рӯдакӣ мебошад. Инро ман ҳатто аз ҳамон миқдори ками ашъор, ки дар ҳудуди ҳазор ва ё бештар аз якумин ҳазор мисраъ то мо расидааст, эҳсос мекунам. Масалан, ман дар он ашъори пароканда сарчашмаи фалсафӣ ва ҳаётии рубоиёти Хайём, ҳикмати ашъори Саъдӣ, маънавиёти Ҷалолиддини Балхӣ, ошӯби ирфонии ғазалиёти Ҳофизро сари ҳар байт дармеёбам. Фақат як намуна меорам:

Шод зӣ, бо сиёҳчашмон, шод,

Ки ҷаҳон нест ҷуз фасонаву бод.

З- омада шодмон бибояд буд

В- аз гузашта накард бояд ёд.

Ману он ҷаъдмӯи ғолиябӯй,

Ману он моҳрӯи ҳурнажод.

Некбахт он касе, ки доду бихӯрд,

Шӯрбахт он, ки ӯ нахӯрду надод.

Боду абр аст ин ҷаҳон, афсӯс,

Бода пеш ор, ҳар чӣ бодо бод…

Ҳар байти ин пораи ғазал нуктаҳои болоиро ба хубӣ тасдиқ карда метавонад... Дар асл, вақте ки дар бораи тозикориҳо дар шеър сухан меравад, шеъри куҳанро ҳамеша хуб дар ёд бояд дошт, зеро навовариҳои асил фақат дар ашъори шоироне буд, ки шеъри куҳанро хуб медонистанд... Яъне, дар ҳунари шеър гузашта ҳаргиз гузашта нест, вай дар байни имрӯз ва фардост, вай пулест, ки имрӯзро ба фардо мебарад. Ин яке аз меъёрҳоест, ки барои шинохтани абадияти осори ин ё он шоир пешниҳод карда мешавад. Меъёри дигари муҳим он аст, ки осори шоир ба насл ва замонҳое, ки пас аз ӯ меоянд, чӣ гуна иртибот пайдо мекунад, бо онҳо чӣ гуна сухан мегӯяд ва ба ниёзҳои онҳо чӣ гуна ҷавоб медиҳад...

...Устод Рӯдакӣ бо мо на танҳо сухан мегӯяд, балки ниёзҳои моро хуб медонад ва ба онҳо ҷавоб ҳам медиҳад. Ман бо ҳамин ният китоби тозаи ӯро мутолиа мекунам. Пеш аз ҳама бояд гуфт, ки таҳиягарони он Расул Ҳодизода ва Аснор Афсаҳов дар таҳсеҳ ва дуруст кардани калимаҳое, ки дар навишти форсӣ якхела ҳастанду чанд тарзи хониш доранд ва дар нашрҳои пешина нодуруст хонда шуда буданд, дар ислоҳи ноҷӯриҳои вазн, мантиқи сухан, имло меҳнати бисёр кардаанд. ... Аммо, мутаассифона, баъзе байтҳои дурустро, баръакс, аз нав ғалат ҳам кардаанд. Бо вуҷуди ин, нашри «1000 мисраи Рӯдакӣ» дар ҳоли ҳозир нисбат ба ҳамаи нашрҳои пешина камнуқс аст...

Ин ҷаҳон пок хобкирдор аст,

Он шиносад, ки дилаш бедор аст. –

Дар «1000 мисраи Рӯдакӣ» (саҳ.47) ҳамин тавр оварда, ки хатост.

Шакли дурусти ин байт чунин аст:

Ин ҷаҳон пок хобкирдор аст,

Он шиносад, ки дил-ш бедор аст.

Афоили вазнаш чунин аст: фоилотун мафоилун фаълон, ки яке аз вазнҳои баҳри хафиф аст...

...Акнун дар бораи як нукта, ки дар тавзеҳ баён шудааст, изҳори ақида карданӣ ҳастам: он ҷо ин мисраи устод Рӯдакӣ аз қасидаи «Шикоят аз пирӣ» бо чунин тавзеҳ оварда шудааст: «Ситораи саҳарӣ буду қатраборон буд. Донишманди тоҷик Р. Мусулмонқулов дар мавриди ин мисраъ мақолаи ҷудогона навиштааст, ки гӯё дар ин ҷо Рӯдакӣ дандонро на ба қатраи борон, балки ба гиёҳе бо номи қатраборон ташбеҳ кардааст». Азбаски аз ин ҷумла то чӣ андоза ҳамфикр будан ва ё набудани муаллифон бо Р. Мусулмонқулов дар масъалаи тафсири мисраи Рӯдакӣ маълум нест, мехостам, андешаи худро дар ин бора бигӯям. Барои ин се байти аввали қасидаро оварда бо диққат хонадани онро хоҳиш мекунам:

Маро бисуду фурӯ рехт, ҳар чӣ дандон буд,

Набуд дандон, ло бал чароғи тобон буд.

Сапеду симрада буд, дурру марҷон буд,

Ситораи саҳарӣ буду қатраборон буд,

Яке намонад кунун з-он ҳама, бисуду бирехт,

Чӣ наҳс буд? – ҳамоно ки наҳси Кайвон буд.

Сабаби қатраборонро чун гиёҳ тафсир кардан аз он сар зада буд, ки агар Рӯдакӣ қатраи боронро дар назар медошт, онро ихтисоран ба чунин шакл – қатраборон намеовард, ки гӯё далели заифии истеъдоди суханварӣ будааст. Аввалан, агар Рӯдакӣ ҳамин тавр меовард ҳам, чунонки овардааст, ба эътибори шоирии ӯ халале намерасид, зеро ин тарзи ихтисорҳо дар шеъри классикӣ фаровонанд. Масалан, зиндаи – зин(а)ди, бандаи – банд(а)и, андозаи – андоз(а) и, хонаи – хон(а) и, шуълаи – шуъл(а) и ва монанди ин ихтисорҳо дар назми классикӣ маъмул мебошанд. Мисоле аз Ҷалолиддини Балхӣ меорам:

Чашмбанд аст, эй аҷаб, ё ҳушбанд,

Чун насӯзонад чунин шуъл (а) и баланд.

Мисоли дигар ба ҳамин тарзи истифодаи қатраборон аз Саъдӣ:

Яке қатра борон зи абре чакид,

Хиҷил шуд, чу паҳнои дарё бидид.

Пас, ин шубҳа аз миён бардошта шуд. ...Дар он се байт, ки оварда шуд, сувари хаёле омадаанд, ки аз як олам ҳастанд, ки ба ҳамдигар таносуб доранд: чароғи тобон, ситораи саҳар ва махсусан дурру марҷон, ки бо қатра ва борон дар шеъри классик робитаи бисёр қавии маънавӣ ва услубӣ доранд. Ба ғайр аз ин, сувари хаёли ин силсила ҳама аз фалак ҳастанд ва ҷавҳари пайдоиш, аз рӯи ақидаи шоирони куҳан, аз он ҷо ибтидо мегирад.

Устод Рӯдакӣ ҳам хушбахтию неъматҳои зиндагии худ, ҷавонӣ ва дандонҳои симрадаи худро бо суратҳои фалакӣ қиёс мекунад ва ҳамчунин фоҷиаи пирии худро аз он ҷо – аз наҳси кайвон ва қазои яздон медонад. Ба замми ин шоир мегӯяд:

Яке намонд кунун з-он ҳама бисуду бирехт… –

ва овардани ин «бирехт»-ро на фақат дандон, балки ташбеҳкунандаи он қатраборон низ талаб кардааст. Бинобар ин, дар байни ин пайванди занҷирии сувари хаёл ва таносуби мантиқию маънавии суханҳо баногоҳ пайдо шудани сурати гиёҳ аз эҳтимол тамоман дур аст...

Бӯи ҷӯи Мӯлиён ояд ҳаме,

Ёди ёри меҳрубон ояд ҳаме.

Акнун дар бораи «Бӯи ҷӯи Мӯлиён».

Дар хусуси шаклҳои гуногуни ин байт, ки аз асри Х11 то замони мо дар тазкира, баёту маъхазҳои гуногун омадаанд, мақолаи махсуси Ҷамшед Гиунашвили («Як байти устод Рӯдакӣ», дар журнали «Садои Шарқ», 1983, №9 саҳ. 120-124) ба табъ расида ва ӯ таҳриреро, ки дар нашри тоза овардаанд, чун шакли дурусти ин байт пешниҳод карда буд. Яъне: Боди ҷӯи Мӯлиён ояд ҳаме.

Муаллиф... тасдиқ карданӣ мешавад, ки бӯй бо калимаи ҷӯй наомада ва намеояд ва аз ин рӯ ба ҷои он бод-ро бояд овард. Аммо ман аз тарафи худ мегӯям, ки аз ягон шоири соҳибзавқ шеъре пайдо карда намешавад, ки бод-ро ба ҷӯ оварда, боди ҷӯ гуфта бошад...

Ва ниҳоят, Ҷ. Гиунашвили барои тасдиқи фикраш, ки ҷое ҷӯй ояд, ҳатман бод, насим ва ғайра бояд гуфт, аммо на бӯй, қавли адабиётшиноси эронӣ М. Риёҳиро меорад, ки дар хусуси ин байти устодро тазмин кардани Ҳофиз «ба ҷодуи табъ дар он тасарруф кард», гуфтааст, яъне онро таҳрир ва ба он насимро ворид кард:

Хез, то хотир бад – он турки Самарқандӣ диҳем,

К-аз насимаш бӯи ҷӯи Мӯлиён ояд ҳаме.

Бисёр хуб. Агар ин тавр бошад, пас чаро Ҳофиз «Боди ҷӯи Мулиён ояд ҳаме»-ро тазмин накарда, «Бӯи ҷӯи Мулиён ояд ҳаме»-ро тазмин кардааст? Оё қудрати вай барои тасарруф кардани боди ҷӯ намерасид? Не, албатта, мерасид, аммо барои он «бӯи ҷӯ»-ро тазмин кардааст, ки он дуруст аст ва гуфтаи Рӯдакист ва боди ҷӯ саҳеҳ нест...

Агар ба назари касе ҳамаи ин далелҳо нокифоя намояд, пас ба худи устод Рӯдакӣ рӯ меоварам , ки гуфтааст:

Зи оби ҷӯй ҳар соат ҳаме бӯи гулоб ояд,

Дар ӯ шустаст пиндорӣ нигори ман рухи гулгун.

Вақте ки мо дар ин шеър аз оби ҷӯй омадани бӯи гулобро қабул дорем, пас чӣ ҷои баҳсу талош аст, аз бӯи ҷӯ? Ин масъала ба мадади худи устод Рӯдакӣ ҳал шуд.

Бинобар ҳамин ҳам, ба қавли Ҳофиз:

Хез, то хотир бад-он турки самарқандӣ диҳем,

К-аз насимаш бӯи ҷӯи Мулиён ояд ҳаме.

Январи соли 1985.

***

Сомонаи банда:

https://www.askar-hakim.tj

***

Саҳфаи "Чамани ишқу андеша" ҳам дӯстонро ба ҳамроҳӣ даъват мекунад.

***

Дар шабакаи Телеграмм ҳам канали банда боз аст.